2013. december 30., hétfő

Füstölt kecskesajt


Jó három hete kivettem a fagyasztóból az utolsó öt liter tejet, hogy elkészítsem a következő sajtunkat. Most is maradtunk a natúr vonalon, de mindenképpen ki akartuk próbálni a füstölt ízű változatot. Bátrabban fogtam hozzá, annyira már nem izgultam a készítés folyamán. Simán ment minden, a fagyasztott tejet kiolvasztottam, felmelegítettem oltási hőmérsékletre majd beoltottam. Pokrócba és törölközőbe bugyoláltam a fazekat arra az egy órára míg megalvadt a tej. Majd feltörtem az alvadékot és többszöri folyamatban leszűrtem róla a savót. Majd utómelegítettem, hogy még több savót leadjon az alvadék, folyamatos kevergetés mellett. Ez azért egy hosszabb folyamat. Az így kapott alvadékot formába szedtem amit pár percen belül meg is lehet fordítani. Az első órában gyakrabban forgattam, majd 2-3 óránként. Ha azt akarjuk, hogy nagyon tömör sajtunk legyen, azt préseléssel érjük el. Mivel nekem csak egy 60 dkg-os sajtocskám volt, így azt csak egy kisebb lábas vízzel préseltem ami belefért a formába. 24 óra elteltével sófürdőbe raktam, most kevesebb ideig, mert az első sajtnál intenzíven éreztük a sós ízt. Majd egy műanyag dobozba rakva, bükkfán érleltem a hűtőben.


Az érlelést elvileg csak egy hétre terveztem, de három lett belőle. Hétvégenként vagy más dolgunk volt, vagy Zolinak dolgoznia kellett menni, ezért tolódott el. Karácsony előtti hétvégén végre sikerült a sajtot megfüstölni. Egy fém rácsot beakasztottunk a sütőbe, bükkfa léceket raktunk az aljába és arra tettük a sajtot. Szombaton kezdtük el, bükk és akácfa forgács keverékével, többszöri alágyújtással füstöltünk, a sajtot egyszer megfordítottuk, illetve éjszakára kint is hagytuk a sütőben. Vasárnap délután késznek nyilvánítottuk.


Isteni finom lett, de az illata sem utolsó. Ma reggel Zolinak és az apukájának reggelire lángost sütöttem, fokhagymán és tejfölön kívül természetesen füstölt kecskesajtot is reszeltem rá. Nem bírtak betelni vele annyira ízlett nekik :)

1 megjegyzés:

Muskátli Büfé írta...

Lidike, nagyon ínycsiklandó a sajtotok! Gratulálok!!!!! BÚÉK!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...